Oprášily babiččin recept. Jejich Bujónka teď nemá v Česku konkurenci
Tři sestry z Kyjova, které rády vaří, se rozhodly vytvořit řadu bujónů z nejkvalitnějších surovin a napravit tak tomuhle domácímu pomocníkovi pověst.
V malé výrobně o šesti zaměstnancích se na předměstí Kyjova na hodonínsku zpracovává zelenina, maso, koření, bylinky a sůl, které se pak mění na Bujónku. Bujón s čistým svědomím, dalo by se říct.
Stojí za ním tři sestry, Kateřina Gazdačko, Lenka Vlasáková a Anna Pojezná, které chtěly společně po ukončení mateřské začít dělat něco smysluplného. Na společných setkáních u kafe s dětmi, kterých mají dohromady sedm, se zrodil nápad oprášit babiččin recept, který je v jejich rodině tradicí. Ten spočíval v hrubě nastrouhané kořenové zelenině, kterou jejich babička na zimu nakládala do soli a zavařovala.
Sestry se rozhodly tento recept renovovat přidáváním dalších druhů zeleniny, koření a bylinek, přičemž jako konzervant zůstala stále pouze sůl. Celou směs pak rozmixovaly na pastu, a tak se jim pod rukama zrodil zcela zdravý a čistý bujón, a také velký pomocník v kuchyni.
Po velkém ohlasu od přátel začalo být jasné, že si nově vzniklá pasta zaslouží větší péči a ve starém manuálním konvektomatu, který dostali od rodičů začaly zeleninu zpracovávat ve větším. “Vymysleli jsme název Bujónka, pod kterým jsme ho začaly nabízet na našem, pro ten účel vzniklém, eshopu a chtěly jsme se posunout i do retailu.” říká o čtyři roky starých začátcích Kateřina Gazdačko.
Jako mladá firma bez historie a ještě s produktem, který s sebou nese nevalnou pověst spojenou s glutamáty a chemií nebyla cesta zdravé Bujónky na pulty obchodů snadná.
Kompletní sortiment zde na e-shopu bujonka.cz
Tenhle úkol si vzala na starost Lenka, která rok objížděla celou Českou republiku a Slovensko, aby produkt představila jednotlivým farmářských obchodům a prodejcům. Nakonec jim tahle mravenčí práce vynesla čtyři sta stálých odběratelů a stoprocentní zvýšení poptávky, se kterou loni přesáhli obrat šest milionů. Nejmladší sestra Anna se po rozjetí firmy vydala na cestu pečovatelky v sociálních službách a ve firmě tak zůstaly Kateřina s Lenkou, které si rozdělily práci na svém produktu rovným dílem. “Já se zabývám marketingem, účetnictvím, eshopem a logistikou. Lenka se zase stará o zaměstnance, dodavatele, výrobu a suroviny a o celou legislativu a komunikaci s úřady, neboť jsme pod neustálou veterinární kontrolou.”
Rok po startu začaly spolupracovat i s velkoobchody, jako je například My food, díky kterému se dostaly nejen do sítí Sklizeno, ale i na Rohlík, kam dnes míří Bujónka v množství po paletách a boom zažívá i jejich eshop. Rozšířit svou značku o další produkty ale neplánují, jeden pořádný výrobek těmhle sestrám, které se nikdy nepohádaly a vzájemně se doplňují jako Jin a jang, stačí. “Lenka je klidná, já zase rychlá, naučily jsme se nebrat si kritiku osobně, ale věcně a to nás posouvá v osobnostním i firemním růstu, chceme totiž, aby se Bujónka stala synonymem pro dochucovadlo.” Společně tak budují svou rodinnou značku, která nabízí už deset druhů a ročně se ji prodá osmdesát tisíc balení, přičemž nejžádanější je hovězí, kuřecí a zeleninová.
Zvýšená poptávka pak přirozeně přešla do potřeby přejít z čistě manuální výroby do té více automatizované, která by jim usnadnila práci a urychlila výrobu. Jejich první prostor v centru města nebyl dostatečne přizpůsobený narůstajíci poptávce a tak se v září přestěhovali do nové výrobny s modernějšími technologiemi, do které investovaly vlastních a z předchozích let našetřených dva a půl milionu korun. “Jely jsme na dřeň, všechno jsme dělaly ručně a tahat denně stovky zavařovacích sklenic z auta do výrobny už nešlo.
Kompletní sortiment zde na e-shopu bujonka.cz
Chtěly jsme ale růst postupně, připadá nám to tak správně, takže jsme čekaly až budeme mít našetřeno, abychom si novou výrobnu mohly hradit ze svého. Na úvěr tak máme jen jeden stroj.” Bujónka tak pravděpodobně nabere na obrátkách, v čemž ji pomáhá i původ ingrediencí, které přichází od lokálních farmářů a dodavatelů. Především použité maso z rodinných a bio farem hraje v moderním životním stylu zásadní roli, jako znovupoužitelný skleněný obal, který nabízí ve velikostech 220 a 330 gramů, včetně 900 gramového gastro balení. Tenhle zdravý bujón, který budete používat nejen s čistým svědomím, ale i s radostí, navíc vydrží po otevření i měsíc v lednici. A když už mluvíme o radosti, tak tu Kateřina s Lenkou mají obrovskou.“Hrozně nás těší děkovné mejly od zákazníků, víme tak, že má naše práce smysl. Škoda jen, že se toho nedožila babička, byla by šťastná, že její základ do omáček a polévek má takový úspěch.”
Autor: Marek Řípa | Rubrika: Jídlo | Přidáno: 19.11.2021 0